Sunday 15 May 2011

ALHAMDULILLAH........SELESAI AKHIRNYA..:-)

First time g tmudge...mmg bedebo debo......so nk kongsi la
cite n pglaman mse g tmudga td.........byk sgt dugaan.......

bangun mmg awal gle kul 5.40 pg dgn harapan dpt sampai awal sbb
tempat tmudge 2 jauh dr umah aku lbh kurang lam 60km....so knela bersiap awal.....
then,,bertolak dari umah kul 6.40 pg.....jalan highway....sempat lg benti mkn srpn
sbb lapar sgt...tp aku sorang je yg mkn,,ayah ak x,,sbb takot xsempat....
benti la kat R&R........

dlm keta aku senyap je....sbb terlampau takot....tang2 ni plak lak....jalan jem....adussss....
byk tol keta pg ni mse da sampai mlaka......perjalanan agak jauh ckit...so lg 10 minit sblom
kol 8.00 pg(sbb mle kol 8.00pg),,lampu merah plak...dahla nombornya
sampai 180.....pjalanan jauh lg ni....dah la jem.....lampu merah plak lame gle....
sabar jela.......mle2 risau sbb da nk dkat kol 8.00pg....tp" INNAMAAL USRI YUSRA" ......
setiap kesusahan itu pasti ade kesenangan....alhamdulillah...msok je pagar IPG Perempuan Melayu
 Melaka,,tepat2 kol 7.59 pg....mmg bersyukur sgt....sempat la jgak...:-)

then..cari la pusat tmudge...kol 8.30 pg baru mule ujian insak....tp sblom tu,,,
kteorg dsurah menyusun sijil sperti mane yg tlah ditetapkan......tang2 tu plak surat beranak xbawak....
xtau plak dy nak.....xla cuak sgt tp risau coz interviewer tu bg sampai esok tok anta surat brank...
mslhnya....esok ayah aku kursus d genting...sape nk tolong anta...las2....ak un xtau wat pe....
ayah ak plak pkir cari jln penyelesaian....(ayah ak minx skola faks kn surat branak tu ke IPG ni),,,
Alhamdulillah...INNAMAAL USRI YUSRA....dsetiap kesusahan itu pasti ade kesenangan....
xlme lpas tu...sampai la surat beranak tu di IPG....tros bg interviewer tu....

mulela....ujian insak...agak gelabah coz byk soalannya......
ak sempat siap sblom 8 minit terakhir n mse yg lebih tu,,,aku just cek gitu2 je....
then,,.dlm bpew minit kmudian,,,interview kump...soklannya agak ssh nk fhm coz sal koku...
so...yg penting jawab je....btol slh len cite....

lpas ni,,kne la plak interview individu...ak org yg las...mmg interviewer tu saiko hbes...
dlm ati ckp:(ingat aku takot......hahaha)
lpe nk btau..interviewer tu 2 org laki sorang mlayu sorang india...yg india tu 4 BI...hbes speaking nan dy....(taram je la)

mse da msok...tetibe interviewer yg mlayu tu ade kej jap....so knela tgu...
aku ni tgu la kat blik tu....termenung sne sni...tetibe interviewer india tu borak2 la nan aku.,....
borak2 smentara nak tgu interviewer mlayu tu.......
peeerrrrggghhhh...kne sebijik.,...speaking tros....no malay2!....borak nan aku pun gne BI..
lme plak tu..byk plak soklan dy tny...(YA ALLAH.....berhentikanlah.....jgn la dy tny aku mcm2 lg....dah la lam BI,,,mati la.....)

bpew minit kmudian..imterviwer mlayu tu pon smpai...maka.,,bermulalah
sesi tmuduge aku....:-) :-) :-)


- eza,,adakh awak ade buat persedian untuk tmuduge?
- ade,,
-ap persediaan yg awak buat?
-saya berlatih bercakap dengan ayah saya...sy mengangap ayah sy sbg pnemuduge...dan ayh sy menanyakan soklan yg biase akn dtanya oleh pnemuduge....
-wah ni mcm mane sy nak tmuduge awak ni,,,ayah awak dah tmuduge dulu...
-aku: just :-)
-ok,,ap soklan yg ayah awak ajukn kepada awak?
-contoh soalannya,,,jikalau saya ditempatkan di pedalaman adakah saya akan terima dan bagaimane care untuk sy menghadapi mslh d pedalaman ini....
-ok.....awak bg sy idea...sy akn tny soalan same seperti yg ayah awak tanya......bagaimane jika awak ditmptkan d kwsn pedalaman yg mmg btol2 dalam?
-(isshhh,,,knpla aku bg dy idea pasal pedalmn ni,,,matila...)ermm,,,sy tidak kisah jikalau sy ditempatkn di mane2 pon...kerana itu tlh merupkn 1 tggjwb...dan sy mmg sudah bersedia untuk mencurahkan ilmu yg bermanfaat ini tnp mengira tempat mengajar mahupun pelajar...(ye2 la aku ni....)
-ok eza,,,awak tahu x satu tmpat ni....dy d'antara sempadan mlysia dan indonesia,,di mane dsitu terdapat 1 skola..setahu sy perjalanan ke sekolh mgmbil mse 3 hari untuk sampai...adakah awak sanggup?
-seperti yg saya ckp td,,,sy sanggup dan sy tidak kisah jika ditempatkan di mne2 krn itu mrupkn tggjwb sy sbgai seorg guru...(wahhh....xnak....!daif sgt la.....)
-ok...awak tahu kan kalau duduk pedalmn ni akn dpt elaun...ok jikalau awak mendapat elaun pedalamn sebyk RM 1500...ap yg awak akn buat dgn duit itu?
-saya akan menderma sedikit duit itu kpd skola untuk membuat penambahbaikkan seperti jika sekola itu masih menggunakan kapur..saya akn meminta pihak sekola untuk menggunkn whiteboard dan marker agar setaraf dengan skola2 yg berada d bandar...(hentam je la.......)
-ye ke eza ni??sedangkan guru2 zaman skrg ni nak byr duit persatuan guru RM 4 pun payah....
-insyaAllah,,boleh...(saiko aku nmpak....)
-ok...pernah 3 taon lpas seorang guru wanita yg tinggal d pedalaman d Sarawak,,telah dirogol dan dibunuh....jd eza,,siapa  yg akan melindungi awak nanti kalau awak dpt d pedalaman?
-insyaAllah,,kalau ade jodoh sy akan bwak skali kuage saya tinggal bersame sy jd secare tidak lgsg sy sudah mempunyai perlindungan....(YA ALLAHUAKBAR,,ini jela yg terlintas d pikiran...xpe2 bakal suami pon insyaAllah seorang guru...hehehe....:-))
-interviewer 2 gelak.....
MAKA HABISLAH PASAL TAJUK PEDALAMAN NI....ADEHHHH...BYK TOL SOKLANNYA....
SKRG NI MSOK PLAK ISU SEMASE....

-eza,,ceritakan kepade saya tentang isu semasa "DLM BIDANG PENDIDIKAN"?
-ok baiklah,,,pada tahun ini merupakan tahun cabarn kpd guru2 untuk melaksanakan hasrat kementerian tentang Bidang Keberhasilan Utama Negara(NKRA) pendidikan dalam pendidikan dan pembelajaran(P&P)....
-ap itu NKRA dan ap objektifnya?
-NKRA pendidikan ini mengandungi 4 bhgn..yg berkaitan dengan kerjaya saya sebagai guru matematik adlh bahagian yg kedua....iaitu Literasi dan Numerasi atau nme singkatannya LINUS...ok,,,LINUS ini merupakan syarat yg tlh dtetapkn oleh kementrian bahawa murid2 perlu mahir dan menguasai 3M bermula dari darjah 1 sehingga 3...jk sblom ini,,,kementrian menetapkan agar 3M untuk darjah 1-6,,tetapi tahun ini,,kementrian tlh mengubahnya...sy menyokong prubhn ini krn apabila murid darjah 1-3 tlh bjaye mguasai 3M..maka ketika murid2 ini berada dlm darjah 4-6,,mereka hny perlu untuk menumpukan kpd UPSR shj...
-ok...sejauh mane keberkesanan objektif NKRA tlh dapat dlaksanakan?
-seperti yg kite lihat,,kelas2 pemulihan bg darjah 4-6 tlh dkurangkn krn tlh ramai murid2 darjah 1-3 berjaya menguasai 3M dgn baik......
-ok eza,,,awak mengambil subjek bahasa arab tinggi..sy tahu bkn senang nk belajar arab ni,,,jd jika anda menerima tawaran k luar ngare seper mesir/jordan,,adkh awak mahu menerimanya?
-tidak kerana saya mmg berminat untuk menjadi seorang guru dan belajar di maktab.....
-awak biar btol,,,,luar ngare tu,,,xkan xnak pergi???
-sy tetap tidak akan pergi krn minat yg mendalam dlm bidang keguruan ini membuatkan sy tidak akan mengubah kputusan...(haaa,,,nk fly...!!!!!!!cpe xnak.......punyala menanti sbnarnye.....)
-(ade la jgak soklan sal PPSMI nan MBMMBI....... )

MAKA BERAKHIRLAH SESI TMUDUGE DLM BM SKRG NI DLM BI PLAK....
AK TLS DLM BM JE EA....HEHE

-eza...bagaimana anda memperbaiki bhsa inggeris anda?
-ok,,,sy berminat untuk membace byk2 buku cerita bi....lebih2 lg...karya Enid Blyton....
-knp awak minat Enid Blyton punya buku?
-kerana ceritanya sgt menarik.....
-ok,,,kalau d rumah ap yg awak lakukn untuk memperbaiki BI awak?
-saya akan menonton TV channel 411(HBO) astro kerana itu mmg merupakan cerita org putih...saya tidak melihat kepada sari kata bawahnya,,krn sy cube untuk memahi dan sy akan translate by myself.....
-ok,,,siape yg bagi awak galakkan untuk menguasai BI?
-of course my SISTER....
-so skrg sister awak d mane?
-d Mesir amik Dentist....
-owh...Dentistry,,,good....
-(alamak slh sbot bknnya dentist,,dentistry la.....)

Alhamdulillah,,,selesai jugak akhirnya sesi tmuduge ini...
INNAMAAL USRI YUSRA
dsetiap kesusahan itu pasti ade kesenangan :-)
Thanks to Allah krn mengurniakan sakinah dlm hati ini ketika sesi tmuduge berlangsung,.,,,,

so ni just some advice..better buatla RESUME...krn kat citu dy nk tgk inisiatif kite....
RESUME ni jgak memudahkan dy tok melihat status keadaan kite.....
lupe plak,,,,surat twrn ak tok tmuduge ni len dr org len sbb tu la ak xbwk surat beranak sbb xtau.....lu yg kwn aku punyai mmg complete la syarat2 nya.....so nk buat cm ne benda dah jadi.....
tawakal n doa....:-)
kpd kwn2 yg byk membantu especially ATIKAH AZMI(kwn kisas) n ILI MAHIRA(kwn plkn)....thanks a lot......may ALLAH BLESS U....


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...